As-salaamu ‘alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuh,

Her forleden lavede jeg en portion look-a-like kartoffelmos. Det smagte dejligt, men det kom ikke nær kartoffelmos smagsmæssigt, kun på udseendet.

3 dl cashewnødder (lagt i blød i 1-2 timer)
½ blomkålshoved
½ dl olivenolie
1-2 fed presset hvidløg
vand
salt og peber
evt. chili

Kom cashewnødder, blomkålshoved, olie og hvidløg i en foodprocessor (jeg brugte blender). Tilsæt vandet lidt af gangen, indtil du har en lækker cremet konsistens. Hvis du vil have en ekstra fin mos så brug en stavblender til sidst. Smag til med salt, peber og evt. chili.

Jeg lavede en tomatsovs til, som jeg hældte ud over og spiste det sammen med råmarinerede majskolber, mums!

Man tager bare en majskolbe og skærer ud i mindre stykker, kommer stykkerne i en plasticpose med lidt olivenolie, salt og cayennepeber, eller i stedet urtesalt. Ryst, ryst, ryst indtil alle stykkerne er fedtet godt ind og voila. Derefter kan de nydes direkte fra posen. Mine børn elsker det i hvert fald :)

Senere, efter maghrib, var det tid til lidt aftenhygge med en dejlig varm kop carob-drik.

Kogt vand
Honning
2 tsk carob-pulver
Mandelmælk

Koppen fyldes halvt op eller 3/4 med varm, kogt vand. Carob-pulveret kommes i sammen med honningen, og tilsidst hældes mandelmælk i til koppen er fyldt. Rør rundt og så er den klar.
Hvis man ønsker en mere ægte kakaosmag, så kan rå kakaopulver tilsættes i stedet.