As-salaamu ‘alaykum wa rahmatullaah,

Så er jeg snart færdig med tråden om natron. Den vil komme i løbet af dagene bi idhnillaah.
Jeg lovede også at komme med noget om Ramadaan og faste, så det vil jeg forsøge at holde inshaa Allaah. Nu er Ramadaan også lige rundt om hjørnet. Spændende, spændende! Det er en SÅ speciel tid <3

Selve Ramadaan er både en udrensning for kroppen og for sjælen, så det er helt klart også noget man skal tænke over, når man bryder fasten, så man ikke fylder kroppen med friture-stegte godter, selvom det smager mums, sådan en lækker sambuusa/samosa. Men godt for kroppen det er det altså ikke, uanset om man faster eller ej. Jeg vil inshaa Allaah komme med nogle forslag til iftaar og suhoor.

Hvis vi lige ser bort fra Ramadaan og udrensning, så har jeg via en sød søster, faldet over denne detox-kur (udrensnings-kur) som er på 7 dage og så er den helt gratis. Hvordan den helt kommer til at foregå, det ved jeg ikke endnu, men jeg ved at den første dag er en vandfaste, hvor man kun må indtage vand hele dagen.
Jeg er helt frisk på at prøve den, specielt når den kun varer 7 dage, men det bliver først efter Ramadaan, da jeg ikke helt kan overskue det nu optil.
Hvis nogle er nysgerrige så er det denne side www.therawdivas.com

Jeg synes det er så fantastisk hvor forskellige frugt og grøntsager er. Både i smagen men også i udseendet. De har så mange forskellige farver, som ‘repræsenterer’ noget forskelligt. Allaah fortæller i Qur’aan:

“Har du ikke set, at Allaah sender vand ned fra himlen? Så frembringer Vi derved frugter af forskellig art…” [Soorah 35, vers 27]

F.eks. har vi orange og gule grøntsager såsom gulerødder, græskar og søde kartofler. De er rig på beta-carotene som er en antioxidant, kræftforebyggende og det der bliver til vitamin A.
Apropro gulerødder, som der jo har været lidt om, så var det en af de grøntsager som var tilgængelige på Profetens (fred være med ham) tid. Det er jo et ørkenland, så der var ikke det samme udbud af grøntsager som der f.eks. er her i Danmark. Men det er altså berettet at han godt kunne lide gulerødder, og han skulle have spist dem med persille, som et let og sundt måltid, efterfulgt at en kop kærnemælk for at hjælpe på fordøjelsen.

Der er også de mørkegrønne bladrige grøntsager såsom spinat, rødbedeblade, grønkål. De er gode kilder til folinsyre, C-vitamin og jern. De har også store mængder klorofyl, som er en udrenser og muligvis også kræftforebyggende.

Røde grøntsager såsom tomater giver os lycopen, som er en meget kraftig antioxidant, som kæmper mod kræft.

Så er der de blå, lilla og mørkerøde afgrøder som f.eks. rødbeder, blåbær, solbær, kirsebær, vindruer, rødkål. De indeholder anthocyaniner, som er flavonider, der er har mange antioxidante egenskaber, er gode for bindevævet, og har anti-inflammationske effekter (bekæmper altså betændelser). De sænker også kolesteroltallet og forebygger blodkar.

Der er masser af spændende informationer om grøntsager og frugt. Dette var bare en lille bitte smagsprøve.