As-salaamu ‘alaykum wa rahmatullaah,

Når man skal bryde sin faste, uanset om det er vandfaste, juicefaste, islamiske faste, så er det godt at gøre det med en lille håndfuld dadler (ca. 3 stk). De indeholder meget frugtsukker og får derfor blodsukkeret til at stige og giver en en hurtig omgang energi, da man jo er lidt træt efter en hel dag uden mad og drikke. Hvis man er diabetiker anbefales det, at ligge dadlerne i blød i mælk først, da det hjælper til at blodsukkeret stiger mere stabilt.

Dernæst er der massere af forskellige lækre sager man kan indtage. Det er vigtigt at det er et let måltid, så det nemmere bliver fordøjet og så skal det give en god næring, så kroppen kan klare Ramadaan-måneden.

Nogle idéer til iftaar (måltidet når man bryder fasten):
– en skål frugt, såsom ananas, meloner, vindruer osv.
– en lækker salat (der er tonsvis af forskellige slags, et eksempel kunne være en lækker råkostsalat lavet af revede gulerødder, revet æble, rosiner, ananas og evt. revet rødbede)
– grøntsagssuppe
– linse og bønnesuppe (f.eks. den marokkanske hareerah suppe – opskrift kommer bi idhnillaah)

Husk at undgå friturestegt mad, i Ramadaan og bestemt også efter. Det er så usundt og indeholder så mange dårlige fedtstoffer, som ikke er godt for os og vores hjerter. Det er også svært for maven at fordøje dejen fra f.eks. sambuusa/samosa, så det kan ligge i maven og blokere for den sunde mad.

Undgå at spise for meget kød. De fleste af os indtager i forvejen massere af proteiner fra f.eks. linser og bønner, mælk og mælkeprodukter osv.

Undgå desserter fyldt med tomme kalorier og raffineret sukker. Der er SÅ mange alternativer, som er rigtig sunde og helt vildt lækre og så kan de spises uden at få dårlig samvittighed ;)

Sørg for at få massere af væske i de timer hvor der må indtages mad og drikke. Det er vigtigt at vores krop er hydreret, så vi ikke mister energi i løbet af dagen. Drik mindst 1½ liter hver aften. Kaffe, te, mælk osv. tæller ikke med.

Men vigtigst af alt er, ikke at overspise! I det hele taget er det usundt og fylde maven for meget, men vi skal også tænke på at Ramadaan er en måned hvor vi skal rense vores sjæle og vores kroppe. Så det nytter ikke noget at overspise og ovenikøbet noget usundt mad. Så får vores fordøjelsessystem ikke nogen velfortjent pause. Dernæst bliver man doven af en fyldt mave, og så er man for træt til at læse Qur’aan eller tage i masjid til taraweeh, og hvem vil miste det?

Der er kun lidt over én uge før Ramadaan starter. Det bliver spændende…. :)

Nåå ja, ang. den detox-kur der. De første par dage gik rigtig fint, men på 3. dagen fik jeg lige pludselig ekstrem kvalme, så jeg bare lå på sofaen og jamrede mig, og det går jo ikke rigtig med to børn, så jeg spiste rugbrød med raw hummus på og så fik jeg det meget bedre, alhamdulillaah. Min lillesøster holdte kuren rigtig fint. Den slutter imorgen, så kan hun nyde en velfortjent sejr :D
Jeg har ikke rigtig overholdt det fra den dag hvor jeg fik kvalme. Dog har jeg ikke spist noget specielt forkert ifølge kuren, for jeg spiser i forvejen meget raw, men jeg har fastet de sidste mange dage og fortsætter indtil på onsdag inshaa Allaah, da jeg skylder nogle dage fra en graviditet. Egentlig åndssvagt at man venter til sidste øjeblik………………. Men alhamdulillaah, så er jeg da i træning inden Ramadaan.