As-salaamu ‘alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuh,

Beklager at jeg ikke har haft nogle billeder på banen. Min ledning til min mobil er væk, tror jeg har glemt den hjemme i småkolde DK. Men jeg har set en Samsung butik hernede, så der må jeg lige forbi en dag og se om de skulle have en ledning til mig. Indtil da bliver det altså billedløse opskrifter :)

Jeg har fundet en tørret blomst hernede, som man køber i the-forretningerne. Den er mørkerød og bliver kaldt kalkadey. Hvis nogen ved hvad den hedder på dansk eller engelsk så smid gerne en kommentar i bunden inshaa Allaah. Jeg har lidt en mistanke om, at den er i familie med tranebær, for den smager meget hen af det.
Vi har brugt den til at lave saftevand og is med. Man overhælder simpelthen bare blomsterne med kogende vand og lader det trække et godt stykke tid, ca. 15 min. Så sier man blomsterne fra og så har man koncentreret saftevand. I det blander man ens ønskede sødestof; vi brugte honning. Så blander man det op med vand og så har man saftevand. Det kan man putte i frys-selv-is-holdere og så har man, efter nogle timer, nogle forfriskende sunde sodavandsis. Mums. Vores børn elsker det, specielt her i varmen.

Jeg er virkelig umotiveret her på det sidste, til at beskæftige mig med denne blog. Jeg har tusindsvis af idéer til hvilke spændende ting jeg kan skrive om, men lige så snart jeg sætter mig foran computeren, så bliver mine øjne så tunge. Man bliver rigtig sløv af varmen her, så sidst på dagen er man bare helt færdig. Men I får lige en opskrift på en nem og lækker suppe.

Butternut suppe
½ butternut squash
2 gulerødder
1 løg
4 fed hvidløg
lidt olie
salt og peber
gurkemeje
lidt paprika
kyllingebouillon
vand

Olien varmes og løg og hvidløg svitses heri. Butternutten udhules for kerner (som kan tørres, gemmes og sås til forår), skrælles og skæres i mundrette bider. Gulerødderne skæres i tern. Butternut og gulerødder puttes i gryden og svitses i nogle minutter. Resten af ingredienserne tilføjes og retten koger/simrer indtil butternutten er godt mør.
Man kan enten bruge en stavblender til at gøre suppen helt cremet, eller man man blende løst i gryden, så noget stadig er i stykker, så der er lidt at tygge på. Man kan også bare vælge at bruge en gaffel til at mose nogle af stykkerne. Det gjorde vi, da vi pt. ingen stavblender har. Man må jo klare sig med det man har, hehe.

Idag har jeg fået den mest sunde og nærende aftensmad. BigMac menu fra MacD med en large sodavand og pomfritter. Det er fleeere år siden jeg har smagt noget fra MacD, så det måtte jeg altså bare få gjort, når man er et sted hvor det er halaal. Så nu har jeg fået stillet den lyst. Det var fint så længe det varede, men hold op hvor er man tung i maven bagefter. Slet ikke en rar følelse, så… never again!

Men anyways, når jeg får fat i en ledning til mobilen, så skal jeg nok sætte billeder ind på diverse opskrifter inshaa Allaah.