As-salaamu ‘alaykum wa rahmatullaah,

Når det er tid til bøn og maden er blevet serveret, så spis først og bed bagefter

Anas berettede fra Profeten (fred være med ham),
“Når middagen er placeret og der bliver kaldt til bøn, så begynd med maden.” [Bukhaaree, Muslim, Ahmad mfl.]

 Hvis man beder mens man er sulten, så er ens tanker på mad og man kan ikke koncentrere sig ordentlig i bønnen og skynder sig.  Derfor er det bedre at man spiser sit måltid, så man derefter kan bede i ro og mag, med koncentration.
Ibn ‘Umar plejede at få mad tilsendt når han fastede. Da kaldet til maghrib-bønnen blev lavet satte han sig ned og spiste sin mad. Selvom han hørte at bønnen var gået igang, fortsatte han stadig med at spise sin mad indtil han var færdig. Først derefter ville han gå ud og bede. Han plejede at sige, “Allaahs Profet (fred være med ham) sagde, ‘Skynd jer ikke med jeres mad når den er blevet serveret til dig.'” [Ahmad]

Dette gælder ikke kun aftensmaden, men ethvert måltid, som man ser frem til. I en anden beretning fra Profeten (fred være med ham) sagde han, at der ingen bøn er når maden ankommer, eller hvis man holder akhbathaan tilbage. Akhbathaan er urin og afføring.

Idag fik jeg en frugtsalat til morgenmad, med lidt kiks ved siden af og en flaske vand.
Frugtsalaten bestod af,
1 galia æble
1 lokal pære
1 nektarin
1 banan
en lille håndfuld kakaonibs

Det hele skæres bare ud i små mundrette stykker og overdrysses med kakaonibs.

Det smagte godt alhamdulillaah, men jeg havde stadig brug for de kiks, til lige at dræbe kvalmen. Nej hvor jeg glæder mig til den er overstået!! Jeg har nærmest levet af kiks, hurtig-nudler, æbler og pærer og en enkelt gang en banan eller to. Jeg kan slet ikke klare tanken om mad og er i hvert fald overhovedet ikke kreativ til at finde på noget de her dage.

Jeg har meldt mig til Caroline Fibæk’s Raw Food kur. Den startede for 7 dage siden. Det foregår online og det kostede kun 150 kr., så det kunne jeg godt lige undvære. Der var 3 dages forberedelse og så en uge på raw food, hvis man vil det. Man styrer selv hvor meget man vil ændre. Jeg har valgt først at køre forløbet når jeg kommer hjem til Danmark i slutningen af måneden, for hernede er der ikke rigtig nogle lækre grøntsager. Enten er det fordi jeg bare har kvalme hele tiden, men de tiltaler mig slet ikke, det er kun nogle få grøntsager der ser friske nok ud til at jeg vil konsumere dem. Men jeg glæder mig til at prøve nogle af hendes lækre opskrifter. Vi fik en fin e-book med en masse lækre opskrifter i. De så rigtig nemme ud og uden alt for mange dyre ting, så det er også økonomisk overskueligt at skulle begive sig ud på det eventyr. Om jeg holder kuren 100% rå, det ved jeg ikke endnu, det kommer an på min kvalme.

Caroline har en hjemmeside og en blog. Hende hjemmeside, der kan der læses om forskellige ting hun har gang i, hendes uddannelse mm. Adressen er www.carolinefibaek.dk og hendes blog er www.carolinefibaek.wordpress.com. Der er massere af spændende ting inde.
Hun har også en Raw kage bog på gaden. Jeg er desværre ikke selv den lykkelige ejer af sådan en endnu, men mon ikke hvis man fedter lidt for manden at han kan købe sådan en. Han får jo selv fornøjelsen af at spise dem, hehe!