As-salaamu ‘alaykum wa rahmatullaah,

Sikke en masse skønt man kan med mandelmælk.

Drikke det rent kan jeg dog ikke, der er jeg nok for skadet af mit Arla-forbrug. Men så nemt som at smide sig på sofaen, kan man forvandle den lækre nøddemælk, til en endnu mere lækker milkshake ved blot at tilføje til honning/agave, vanilie og bær, eller bare en håndfuld dadler i stedet. Man kan også tilføje nogle gryn, spirer, banan eller avokado, og få en lækker smoothie. Ja man kan endda tilføje sin mælk til supper, hvad enten de er rå eller tilberedte. Også ovenpå havregryn kan det hældes, hvilket smager super lækkert hvis det har stået i køleskabet natten over, med nogle lækre krydderier og lidt reven citronskal – så er det ligesom grød næste morgen.
Pulpen som er tilovers fra fremstillingen af nøddemælken kan fryses ned, og bruges til kager og tærter. Super smart!

Nu til noget andet end den lækre mælk. Jeg har fundet ud af, at mine børn og ikke mindst min mand (nok mest ham) er utrolig nem at få til at spise grøntsager, bare der er en lækker dip til. Så røg de ned som saltstænger forleden dag. Der fik familien serveret tun-pizzasnegle og et fad med forskellige grøntsager og dip til.

Som dessert fik vi en lækker raw hindbæris, lavet af frossen banan og hindbær, and nothing else.

Hvor nemt er det lige at nyde noget lækkert OG sundt!!

Hov, jeg glemte helt det vigtigste: opskriften på mandelmælk. Den har jeg fået af Caroline Fibæk, altså gennem et kur-forløb jeg tilmeldte mig for lidt tid siden. Jeg har så fået lov at dele de opskrifter jeg afprøver herinde. I kan læse hendes blog og om hende og hendes uddannelse på hendes side: Caroline Fibæk og Caroline Fibæks blog

Mandelmælk
20 mandler (lagt i blød mindst 4 timer)
1 liter vand (gerne og helst filtreret)

Mandlerne blendes med vandet, og pulpen sies fra. Nemmere kan det da ikke være.

I nogle opskrifter har jeg set, at de tilføjer en smule salt, lidt vanilie eller 1 tsk honning. Det afhænger vel af ens præferencer og hvad man skal bruge mælken til.