As-salaamu ‘alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuh,

First of all, jeg har fundet et sted hvor man kan købe unge kokosnødder. Yay, yay, yay eller rettere sagt, alhamdulillaaah. Det er på Peter Bangs Vej lige ved siden af Peter Bangs Vej st. og det er nr. 108 og hedder vidst Shop Asia. Det eneste minus er altså at den ikke er økologisk, men khayr inshaa Allaah. Nåå ja forresten, butikken har kun åbent fra 17-21.

Igår var jeg helt alene hjemme, så jeg fik en veninde til at komme. Vi slængede os så i sofaen hele aftenen og lå og sludrede i sengen da vi skulle sove, indtil kl. mere end 3. Jeg vågnede kl. 8.30 og jeg kan bare slet ikke sove igen, selvom jeg er rigtig træt. Øv, og børnene er ikke engang hjemme, så jeg kunne sove indtil frokost hvis jeg ville.

Til aftensmad lavede vi en sweet potato råkost salat. Opskriften er fra Sund-Forskning og lavet af Caroline Fibæk (som holder et foredrag om ikke så længe for kun 50 kr. Jeg ER igang med at overtale min mand, hihi) Den eneste forskel på hendes opskrift og det jeg lavede er, at hun bruge 3 citroner og 1 dl. valnødder, og jeg brugte 1 citron, 1 dl. mandler og 2 gulerødder.

Sweet Potato Råkost
2-3 søde kartofler
1 dl kokosmel
2 gulerødder
2 æbler
2 cm revet ingefær
1 citron
2 appelsiner
1 dl finthakkede mandler

Søde kartofler, gulerødder, ingefær og æble rives på et rivejern eller i foodprocessoren. Hæld det i en skål.
Pres citron og appelsiner, og bland det sammen med de revne grøntsager og tilføj de finthakkede mandler og kokosmelen.
Det smager godt når det lige har stået og trukket lidt.

Det var en rigtig c-vitamin bombe. Søde kartofler indeholder nemlig c-vitamin, hvilket både citroner og appelsiner også gør.

Søde kartofler er faktisk ikke i familie med den almindelig kartoffel, selvom de deler samme navn. De har heller ikke den samme konsistens i munden, hvis man tager en bid af en rå sød kartoffel, så er det slet ikke det samme som hvis man gjorde det samme med en rå alm. kartoffel. Det har jeg prøvet og lad mig sige, jeg foretrækker mine alm. hvide kartofler kogte.
Udover c-vitamin, så indeholder søde kartofler betacaroten, som er det kroppen omdanner til a-vitamin. Det er det samme, som er i bl.a. gulerødder. De indeholder også masser af fibre, B6- og E-vitamin. De er også gode til diabetikere.

Her er en liste over indholdet i 100 g. søde kartofler:

Kulhydrater – 20,1 gm
Sukker – 4.2 gm
Kostfibre – 3,0 gm
Fedt – 0,1 gm
Protein – 1,6 gm
Vitamin A – 709 μg
ß-caroten – 8509 μg
Thiamin (Vitamin B1) – 0,1 mg
Riboflavin (Vitamin B2) – 0,1 mg
Niacin (Vitamin B3) – 0,61 mg
Pantotensyre (Vitamin B5) – 0,8 mg
Vitamin B6 – 0,2 mg
Folat (Vitamin B9) – 11 μg
Vitamin C – 2,4 mg
Calcium – 30,0 mg
Jern – 0,6 mg
Magnesium – 25,0 mg
Phosphor – 47,0 mg
Kalium – 337 mg
Zink – 0,3 mg
Kalorier – 90 kcal (360 kJ)

Det er fra siden sundhedguide.blogspot.com. Hvor de har listen fra ved jeg ikke, så jeg ved ej heller om listen er helt korrekt.

Jeg har en masse planer for mad idag, bl.a. chia budding, raw Tom Ka suppe, choko-mynte shake og en “Piña Colada” smoothie.

Forresten, en optur fra igår. Jeg fandt en grønthandler og han har en hel væg med økologiske varer. Masssssssssssssser af ting fra Urtekram, bl.a. krydderier, forskellige bønner, søde ting og sager, og uopvarmet honning. Hvor sejt! (og farligt for min pengepung)