As-salaamu ‘alaykum wa rahmatullaah, og godmorgen

Næste punkt i bogen “The Book of Manners”.

Nævne Allaahs navn før mad og drikke, og prise Allaah bagefter
Imaam Ahmad sagde, “hvis de følgende fire er tilstede i et måltid, så bliver det fuldført/perfekt: Allaahs navn er nævnt før maden; Allaah er prist efter maden; mange hænder er en del af det (dvs. mange mennesker deler maden); og det kommer fra halaal (tilladte) midler.”

Det der er nødvendigt at sige inden man spiser er “bismillaah” (I Allaahs navn).
Hvis man glemmer det, og kommer i tanke om det under måltidet siger man “bismillaahi awwalahu wa aakhirahu” (I Allaahs navn, i dens begyndelse og slutning).
Hvis man ikke husker at nævne Allaahs navn inden man spiser, så spiser Shaytaan sammen med en, da mad hvor Allaahs navn ikke er nævnt over, er tilladt for ham. Derimod er maden forbudt for ham, hvis personen har husket at nævne Allaah, og han kan derfor ikke tage del i ens måltid.

Efter man har spist og drukket skal man også prise og takke Allaah. I en beretning fra Muslim siger Profeten (fred være med ham), “Sandelig, Allaah er tilfreds med Hans slave når han spiser et måltid og derefter priser Ham for det, eller drikker en drik og derefter priser Ham for det”.

Der er flere forskellige slags adhkaar (ihukommelser) man kan bruge efter måltidet, og Profeten (fred være med ham) brugte dem alle på forskellige tidspunkter. Det er en god idé at bruge dem alle, altså at sige dem regelmæssigt, sådan så man husker dem allesammen og ikke kun bruger én enkelt, men også for at bevare ens koncentration når man priser Allaah, da man let kan miste koncentrationen og fokus på det man siger, hvis det bare er blevet en vane.

Her er et eksempel på hvad man kan sige. “Alhamdulillaahi-lladhee at’amanee haadhaa wa razaqaneehi min ghayri hawlin minnee wa laa quwwah” – “Al pris tilkommer Allaah, som har givet mig dette at spise og forsørget mig det uden hverken magt eller styrke fra mig”.

Det er ret nemt at lære diverse adhkaar til ens børn. Hvis man hjælper dem og siger hvert ord for dem, hvorefter de gentager efter en, så hænger det ret hurtigt fast. Deres små hjerner er nogle svampe og suger alt til sig. De kan virkelig overraske en nogle gange.

*****

De sidste par dage har jeg lavet flere forskellige ting, men enten har jeg glemt at tage billeder eller også er det blevet spist så hurtigt at jeg slet ikke nåede det. Det er f.eks. en lækker snack-bar, den læækreste chokolade-is, raw lasagne, ægge-pandekager, marokkansk/spansk appelsinsalat, en lækker tomatsuppe som blev genanvendt dagen efter på en smart måde. Ja…. beklager, jeg skal nok huske det. Men en jeg har husket er raw pasta, egentlig lavet på samme tidspunkt som lasagnen, men den nåede jeg at spise på nul komma fem, den var virkelig god.

Raw Pasta

1 squash
2-4 spsk raw tomatsovs
1-2 spsk raw bechamelsovs
frisk basilikum og oliven til pynt

Squashen rives, tomatsovsen hældes ud over og det blandes sammen. Ovenpå lægges en klat bechamelsovs, og nogle blade frisk basilikum lægges ovenpå, evt. også nogle oliven.

Raw tomatsovs
4 tomater (jeg havde kun cherrytomater, så jeg brugte en del mere)
5 soltørrede tomat
½ løg
4 spsk olivenolie
1 fed hvidløg
4 abrikoser (havde hverken abrikoser eller dadler hjemme, så jeg brugte en smule uopvarmet honning)
basilikum, oregano
salt og peber

Det hele blendes og smages til med basilikum, oregano, salt og peber. Det bedste er frisk basilikum og oregano, men tørret kan også bruges.
Opskriften er lavet af Caroline Fibæk

Raw Bechamelsovs
1 dl cashewnødder eller macadamianødder
½ avokado
4 spsk mild olivenolie
salt og peber
evt. 1 spsk lecithin granulat (giver en cremet og flødeagtig konsistens)
2-3 spsk b-gær flager (det er ikke med i Carolines opskrift, men jeg tilføjede det for en osteagtig smag)

Det hele blendes og vand tilføjes evt. for at gøre det mere cremet og flydende. Jo længere tid det står, jo tykkere bliver konsistensen, da nødderne suger vandet.
Opskriften er lavet af Caroline Fibæk

Både min mand og børnene spiste det med største velbehag. Jeg var også selv ret positiv overrasket. Jeg har nemlig lavet raw pasta før, men det blev ikke så godt, det var også en anden opskrift end denne.

Nu vil jeg smutte videre for i dag, lektierne venter.

Umm Safiya