As-salaamu ‘alaykum wa rahmatullaah,

I går kom min kære datter hjem fra sit weekendbesøg hos sin mormor og morfar. Med på slæb havde hun taget sin mormor, moster og mosters 2 japanske veninder, som er på besøg i Danmark et par uger. Men… der var også et fint fad med muffins, som hun selv havde bagt om morgenen sammen med mormor. Hun havde selv målt og vejet og puttet i formene, og nøj hvor var de lækre. Jeg glemte selvfølgelig at tage et billede af dem, men de var væk meget meget hurtigt!

I dag fik familien serveret taco-skaller med oksekød og grønt fyld. Jeg bryder mig ikke synderlig meget om de taco-skaller, så jeg brugte et blad spidskål i stedet, det er jeg meeeget mere vild med. I nogle af dem puttede jeg kødløse kødboller. Opskriften er Caroline Fibæks, og de var rigtig gode.

Kødløse kødboller – ca. 16 små kødboller
2 dl solsikkekerner
½ dl pinjekerner
1 spsk olivenolie
2 spsk tamari eller nama shoyu (eller soyasauce)
2-3 spsk b-gærflager
1 knsp. havsalt
evt. 5 spsk hampefrø (afskallede)
sesamfrø

I en kaffekværn eller foodprocessor males solsikkekerner og pinjekerner til mel. Ælt “melet” med olivenolie, tamari, b-gærflager, hampefrø og lidt havsalt efter smag.
Tril til kugler og rul dem i sesamfrøene.

Næste gang vil jeg nok undlade havsalten, synes bollerne var salte nok grundet soya og b-gæren.
Man kan bruge dem i wraps eller som fyld i salaten f.eks.

Efter aftensmaden smed børnene og jeg en dej sammen til burgerboller, og her er resultatet. De blev super gode og børnene har selv formet dem og drysset sesam over :)

Grove burgerboller – 12 stk
25 g smør
3 dl skummetmælk
25 g gær
1 spsk sukker
2 tsk groft salt
200 g hytteost
200 g fuldkornshvedemel
450 g hvedemel
1 æg
sesamfrø

Smelt smørret i en gryde og tilsæt mælken. Hæld blandingen i en skål og rør gæren ud heri. Tilsæt de de øvrige ingredienser (hold lidt hvedemel tilbage). Slå dejen godt sammen. Dæk skålen med fx et låg og stil dejen til hævning et lunt sted i ca. 45 min.

Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem.

Tilsæt evt. resten af melet (måske skal du bruge mere mel, dejen skal slippe fingrene).

Del dejen i 12 stykker og form dem til boller. Bank bollerne flade (ca. 10 cm i diameter). Læg dem på 2 plader med bagepapir og lad dem efterhæve tildækket i ca. 15 min.

Pensl med sammenpiskede æg og pynt med sesamfrø. Bag burgerbollerne midt i ovnen.

Bagetid:
Sæt den første plade med burgerboller ind i en kold ovn. Indstil på 225 grader og bag i ca. 20 min. Bag derefter den anden plade i ca. 15 min. Sluk ovnen og lad bollerne stå ved eftervarmen i ca. 5 min.

Opskriften er fra dk-kogebogen: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=16391

Fortsat god aften,

Umm Safiya