As-salaamu ‘alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuh,

Her er lidt opskrifter fra de sidste par dage.


Prinsesse-shake
1 liter vand
ca. 30-40 mandler
5 dadler
ca. ½ pose blåbær

Mandler og vand blendes til mandelmælk. Mandelmælken inkl. pulpen fra mandlerne blendes med 5 dadler og blåbærene, and voila! En prinsesse-shake til den mest lyserøds-elskende lille pige ;)
Flere dadler kan tilsættes hvis man ønsker den sødere. Dette er en milkshake, så den er tynd i forhold til en smoothie.

Dadel-mynte dressing
Dadler
Mynte
Yoghurt

Dadler, frisk mynte og yoghurt (jeg brugte A38) blendes og smages til.

Den kan f.eks. bruges til en frugtsalat, som på billedet.


“Fløde”kartofler
1½ dl bouillon
1 dåse kokosmælk (4 dl)
en håndfuld champignoner
1 mellem løg
salt, peber og karry

Kartofler skæres i skiver, lige sådan med champignonerne og løgene. Kartoflerne, champignonerne og løgene drysses med krydderierne og dækkes af bouillon og kokosmælk. Det bages i ovnen i 45 min. på 200 grader.
Det smager selvfølgelig ikke af normale flødekartofler, men det her er en vegansk udgave, som smager rigtig lækkert!

På billedet er der også risfrikadeller. Jeg målte nu ikke hvor mange ris der var, et sted mellem 3-6 dl.
Det blandede jeg med en masse purløg og koriander, spidskommen, salt og peber, 1 løg, 2 spsk. iblødlagte chiafrø (hørfrø kan bruges i stedet), 1 reven gulerød. Jeg brugte jasminris, så de var i forvejen godt klistrede. Steg dem i olie eller margerine på panden ved mellemvarme.

Og, der er også en pestosalat på billedet.
½ agurk
en god håndfuld cherrytomater
½ blomkål
basilikumpesto

Blomkål og agurker skæres i mindre stykker. Tomaterne skæres i halve. Det hele blandes med ca. 1 tsk pesto eller mere.


Tom Ka suppe
1 liter mandelmælk
6 dl kokosmel
2 tsk karrypasta
et lille stykke ingefær
citronsaft
en smule soyasauce
lidt honning

De ovenståene ting blendes sammen. Man kan si kokosmelen fra først og gemme til en anden god gang.

Fyldet består af:
2 gulerødder
champignoner
cherry eller cocktailtomater
koriander

Grøntsagerne skæres i mindre stykker og korianderen hakkes. Grøntsagerne overhældes med suppen og der pyntes med koriander.

Det er nok en af de bedste raw supper jeg har fået. Suppen var dog lidt stærk pga. karrypastaen, i hvert fald for stærk til børnene. Til dem kogte jeg jasminris og blandede med de rå grøntsager.

Jeg fik lavet chia-grød til morgenmad forleden dag, men jeg glemte at tage billede af det. Det smagte i hvert fald godt :)